mandag den 28. juni 2010

Alsidig personlig udvikling

Jeg vil tage chancen og begynde at skrive lidt her om de forskellige temaer i den pædagogiske læreplan som blev vedtaget i 2004 i servicelovens §8a . Og det første punkt hedder 'alsidig personlig udvikling'. Det er nok det område i læreplanen er der mest abstrakt at gå til og fuld af fagudtryk, men jeg vil alligevel forsøge at kaste mig over det.

På Socialministeriets hjemmeside kan jeg læse:

Barnets alsidige personlig udvikling

Børns personlige udvikling trives bedst i en omverden, der er lydhør og medlevende. Voksne, der engagerer sig i og ser børn, er vigtige fødselshjælpere for de drømme og ønsker, børn har. Samtidig med at børn skal have mulighed for at opleve sig selv som afholdte og værdsatte individer, der er beskyttet af et fællesskab, skal de også lære at se og forstå samspillet og de konflikter, der kan opstå med andre – både børn og voksne.

De skal både kunne mærke deres egne grænser – kunne sige til og fra – og på samme tid indgå som en social del af det større fællesskab, der gør verden sjov og udfordrende at være i.

Børn har behov for at lære at tackle de mange forskellige følelser, der opstår i fællesskabet – lige fra engagement, venskab og kærlighed til ligegyldighed og konkurrence. Voksne er vigtige medspillere, når de følelsesmæssige erfaringer omsættes til adfærd.

Børn har brug for at udfolde sig og afprøve deres potentialer. Muligheden for at forfølge små ideer, skabe egne projekter og opleve, at de børn og voksne, de er sammen med i dagtilbuddet, anerkender dem for deres indsats, styrker selvværdet.

Det er vigtigt, at børn får mulighed for at få et stadigt mere nuanceret kendskab til både sig selv og andre. At føle sig genkendt og husket af andre, både som det barn, der startede i dagtilbuddet og den person, det senere udviklede sig til at blive, giver børn en nødvendig kontinuitet og tryghed. For børn som for voksne er det nærende for selvforståelsen at gøre en forskel. Børn har brug for at dele erfaringer både med voksne og andre børn om, hvordan de gennem deres opvækst har sat sig spor i dagtilbuddet.

Dagtilbuddet er således et vigtigt væksthus for den personlige udvikling – et sted hvor det enkelte barn kan drømme om og tage hul på lovende muligheder i fremtiden sammen med andre børn og voksne.


For det første er det tydeligt for mig at det er svært at skelne mellem alsidig personlig udvikling og sociale kompetencer, men det vil jeg prøve at se nærmere på når jeg er igennem alle temaerne.

For det andet er der nogle begreber der lader til at være særligt centrale i Socialministeriets tekst. Og jeg plukker dem lige ud af sammenhængen:

Vi ønsker at barnet efterhånden:

- udtrykker sine drømme og ønsker
- ser og forstår samspillet og de konflikter, der kan opstå med andre
- mærker sine grænser og kan sige fra og til
- indgår som en social del af det større fællesskab
- oplever verden som sjov og udfordrende at være i
- lære at tackle de mange forskellige følelser, der opstår i fællesskabet
- omsætter følelsesmæssige erfaringer til adfærd
- udfolder sig og afprøve deres potentialer
- forfølger små ideer og skaber egne projekter
- får et stadigt mere nuanceret kendskab til både sig selv og andre
- deler erfaringer både med voksne og andre børn
- gør en forskel og sætter spor
- har selvværd

Så er det op til os voksne at:

- være lydhør og medlevende
- være engagerede og se barnet
- genkende og huske barnet
- anerkende barnet for dets indsats
- afholde og værdsætte barnet som individ
- være fødselshjælpere
- være medspillere

Jeg stopper her for nu.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar