mandag den 14. marts 2011

At sætte sig i respekt

Som temmelig ny 'voksen' i børnehaven er jeg nødt til at gøre mig mine overvejelser angående hvordan jeg sætter mig i respekt. Jeg spørger også mine kollegaer og de siger forskellige ting:

- sæt dig i respekt fra starten af
- det drejer sig om at have noget at tilbyde børnene, så kommer respekten automatisk
- det er en fordel at du ikke er så ung

Der er også noget man IKKE må:

- tage hårdt i børnene
- råbe
- bruge voksenmagt

Alt i alt lader det ikke til at der er mange der har gjort sig tanker om hvordan man i praksis griber det an. Jeg er derfor ved at drage mine egne erfaringer og indtil videre overvejer jeg om jeg kan skrive under på disse udsagn:

- ignorer uønsket adfærd og beløn ønsket adfærd
- lad være med at løbe efter børnene
- koncentrer dig om de børn der opfører sig godt
- ignorer børn der opfører sig dårligt så længe de ikke mistrives eller er til fare for sig selv og andre
- tal med børnene om god opførsel når der er ro
- man kan organisere sig ud af meget 'dårlig adfærd'.

Hvad er jeres erfaring?

Ingen kommentarer :

Send en kommentar